W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr Katarzyna Rokoszewska

imię i nazwisko: Katarzyna Rokoszewska

stopień / tytuł naukowy: doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa

stanowisko: adiunkt

adres e-mail: k.rokoszewska@ujd.edu.pl

ORCID: 0000-0003-4479-0385

 

Wykształcenie:

  • 2007–doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, Uniwersytet Wrocławski
  • 2000–magister filologii angielskiej, Uniwersytet Wrocławski
  • 1999–Podyplomowe Studium Tłumaczeń, Uniwersytet Wrocławski
  • 1998–licencjat filologii angielskiej, Uniwersytet Wrocławski
  • 1995–VII L.O. im. M. Kopernika w Częstochowie

Dydaktyka / Prowadzone zajęcia: Językoznawstwo stosowane, Teorie przyswajania języka, Nowe teorie przyswajania języka, Dydaktyka przedmiotowa–nauczanie języka angielskiego w szkole podstawowej i średniej, Seminarium magisterskie


Obszar prac badawczych:

teoria złożonych systemów dynamicznych, wariantywność intra-indywidualna i inter-indywidualna, rozwój złożoności syntaktycznej, złożoności leksykalnej, poprawności i płynności, rozwój pisania i mówienia w języku obcym, budowa i analiza korpusów językowych ucznia, różnice indywidualne


Publikacje:

Monografie autorskie:

  • Rokoszewska, K. (2026). Variability and variation in L2 English writing. Complexity, accuracy, and fluency. Springer Nature (560 pages). ISBN 978-3-032-10317-8
  • Rokoszewska, K. (2011). Comparing selected methods of teaching English to young learners. Peter Lang (276 pages). ISBN 978-3-631-61862-2 https://doi.org/10.3726/978-3-653-02053-3

Redakcja monografii:

Fabiszak, M., Krawczak, K., & Rokoszewska, K. (Eds.) (2016). Categorization in discourse and grammar. Peter Lang (336 pages). ISBN 976-3-631-66424-7 https://doi.org/10.3726/978-3-653-05578-8


Korpusy językowe:

 

Artykuły w czasopismach naukowych:

  1. Rokoszewska, K. (2024a). Group and individual learning profiles of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school. Anglica Wratislaviensia, 62(1), 63–86. https://doi.org/19195/0301-7966.62.1.5
  2. Rokoszewska, K. (2024b). The correlations between the average semester growth rates of syntactic and lexical complexity in L2 writing development at secondary school. Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 63(1), 156–177. https://doi.org/10.14746/n.2024.63.1.10
  3. Rokoszewska, K. (2022). The dynamics of monthly growth rates in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school–A learner corpus analysis. System, 106, 102775. https://doi.org/10.1016/j.system.2022.102775
  4. Rokoszewska, K. (2021a). Accuracy and complexity as connected growers in L2 English speech at secondary school–A case study of a good, average, and poor language learner. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 56(1), 71–90. http://dx.doi.org/10.14746/n.2021.56.1.6
  5. Rokoszewska, K. (2021b). The relationships between the average semester growth rates of lexical sophistication in L2 English writing at secondary school–A learner corpus analysis. Glottodidacti An International Journal of Applied Linguistics, XLVIII(1), 81–101. https://doi.org/10.14746/gl.2021.48.1.05
  6. Rokoszewska, K. (2020a). Fluency and complexity as coupled growers in speaking English at secondary school–A case study of a good, average, and poor language learner. Linguistics Beyond and Within, 6, 160–174. https://doi.org/10.31743/lingbaw.11838
  7. Rokoszewska, K. (2020b). Intra-individual variability in the emergence of lexical complexity in speaking English at secondary school–A case study of a good, average, and poor language learner. Theory and Practice in Second Language Acquisition, 6(1), 107– https://doi.org/10.31261/tapsla.7929
  8. Rokoszewska, K. (2019a). Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy and fluency in speaking English at secondary school–A case study of a good, average, and poor language learner. Anglica Wratislaviensia, LVII, 181–204. https://doi.org/10.19195/0301-7966.57.14
  9. Rokoszewska, K. (2019b). Intra-individual variability in the emergence of syntactic complexity in L2 English speech at secondary school: A case study of a good, average, and poor language learner. Konin Language Studies, 7(4), 445– https://doi.org/10.31743/lingbaw.11838
  10. Rokoszewska, K. (2014). First and second language acquisition from the point of view of the Complexity Theory. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Studia Neofilologiczne, X, 125– ISSN 1897-4244
  11. Rokoszewska, K. (2013). The role of lexicogrammatical patterns in using a foreign language. Konin Language Studies, 1(4), 407–428. ISSN 2353-1983
  12. Rokoszewska, K. (2012a). Dyskurs edukacyjny w klasie językowej z perspektywy teorii społeczno-kulturowej. Neofilolog. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 38(1), 27–42. https://doi.org/10.14746/n.2012.38.1.3
  13. Rokoszewska, K. (2012b). The influence of pronunciation learning strategies on mastering English vowels. Studies in Second Language Learning and Teaching, 2(3), 391–413. https://doi.org/10.14746/ssllt.2012.2.3.7
  14. Rokoszewska, K. (2011). Implementing story-based methodology in teaching foreign languages to young learners. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Studia Neofilologiczne, VII, 203– ISSN 1642-6223 https://www.academia.edu/92067183
  15. Rokoszewska, K. (2010a). Planowanie i przeprowadzanie eksperymentu naukowego w badaniach glottodydaktycznych. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 34, 171–182. https://doi.org/10.14746/n.2010.34.15
  16. Rokoszewska, K. (2010b). The critical evaluation of the Helen Doron Method. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Studia Neofilologiczne, VI, 235– http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/2042/18.pdf
  17. Rokoszewska, K. (2008). Podejście skoncentrowane na procesie uczenia się w nauczaniu uczniów młodszych języka obcego. Edukacja językowa dzieci, 2(8), 50–58. ISSN 1733-7127
  18. Rokoszewska, K. (2006a). A study on the effectiveness of the Helen Doron Method– Research results. Anglica Wrtislaviensia, XLIV, 135–152. ISSN 0301-7966
  19. Rokoszewska, K. (2006b). The critical evaluation of the approach underlying the Helen Doron Method. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Studia Neofilologiczne, 5, 105– ISSN 1642-6223
  20. Rokoszewska, K. (2005). The effectiveness of the Helen Doron Method–Work in progress. Poland’s Online ELT Journal, 5(2), 1–10. http://elt.britcoun.org.pl/forum/network arch/
  21. Rokoszewska, K. (2004). The effectiveness of the Helen Doron Method–Work in progress. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Studia Neofilologiczne, 4, 83– ISSN 1642-6223
  22. Rokoszewska, K. (2003). The principles of the Helen Doron Method. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, 14. Seria Filologiczna. Studia Anglica Resoviensia, 2, 204–212. ISSN 1643-0484 https://www.ur.edu.pl/files/ur/import/Import/2012/5/sar_v2_192.pdf

Rozdziały w monografiach wieloautorskich:

  1. Rokoszewska, K. (2023). Dynamic relationships between lexical frequency levels in L2 English writing at secondary school: A learner corpus analysis. In M. Baran-Łucarz, A. Czura, M. Jedynak, A. Klimas, & A. Słowik-Krogulec (Eds.), Contemporary issues in foreign language education. Festschrift in Honour of Anna Michońska-Stadnik (pp. 191–212). Springer. ISBN 978-3-031-28654-4 https://doi.org/10.1007/978-3-031-28655-1_11
  2. Rokoszewska, K. (2021). Zjawisko wariantywności językowej ucznia wczoraj i dziś. In W. Jaros (Ed.), Przeszłość w języku zamknięta. In memoriam Andreae Bańkowski (pp. 315–334). Wydawnictwo im. Stefana Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 978-83-66536-37-1
  3. Rokoszewska, K. (2016a). Techniques used to assess different language areas and skills at the lower-primary level: Research results. In M. Pawlak (Ed.), Classroom-oriented research: Reconciling theory and practice (pp. 167–183). Springer. ISBN 978-3-319-30371-0, https://doi.org/1007/978-3-319-30373-4_11
  4. Rokoszewska, K. (2016b). The influence of students’ foreign language anxiety on their choice of pronunciation learning strategies and their results in learning pronunciation. In Kuźniak, B. Rozwadowska, & M. Szawerna (Eds.), From motion to emotion: Aspects of physical and cultural embodiment in language (pp. 45–64). Peter Lang. ISBN 978-3-631-65942-7, https://doi.org/10.3726/978-3-653-05360-9
  5. Rokoszewska, K. (2015). Assessing young learners of English in the region of Czestochowa. In Glebova & G. Gwóźdź (Eds.), The regional dimension of language and culture (pp. 75–92). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 978-83-7455-473-2
  6. Rokoszewska, K. (2014a). The influence of pronunciation learning strategies on vowel production in free speech by English students. In H. Chodkiewicz & M. Trepczyńska (Eds.), Language skills: Traditions, transitions, and ways forward (pp. 162–178). Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1443853187
  7. Rokoszewska, K. (2014b). The role of gender in the use of pronunciation learning strategies by students of an English department. In P. Sznurkowski, E. Pawlikowska-Asendrych, & B. Rusek (Eds.), Neofilologie na przełomie tysiącleci. Porozumienie i dialog na płaszczyźnie wielokulturowej. Tom 2 (pp. 211–224). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 978-83-7455-419-0
  8. Rokoszewska, K., Dybiec A., & Kołaczyk J. (2014). The influence of learners’ anxiety and attributional style on their results in genre writing at secondary school. In O. Glebova (Ed.), Genre in contemporary English studies (pp. 193–221). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 978-83-7455-437-4
  9. Rokoszewska, K. (2012a). Developing learner autonomy and learning strategies in teaching foreign languages at primary school. Proceedings of the Sixth International Technology, Education, and Development Conference, Valencia, Spain 2012 (INTED2012), 6006–6015. The International Association of Technology, Education, and Development (IATED). ISBN 978-84-615-5563-5 https://library.iated.org/view/ROKOSZEWSKA2012DEV
  10. Rokoszewska, K. (2012b). Rozwijanie umiejętności mówienia w nauczaniu uczniów młodszych języka obcego–wyniki badań. In P. Sznurkowski, E. Pawlikowska-Asendrych, & B. Rusek (Eds.), Neofilologie na przełomie tysiącleci. Najnowsze tendencje w literaturze, językoznawstwie, przekładzie i glottodydaktyce (pp. 471–484). Oficyna Wydawnicza ATUT– Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. ISBN 978-83-7432-802-0
  11. Rokoszewska, K. (2012c). Techniques, activities, and lesson plans used in the Helen Doron Method. In E. Widawska & K. Kowal (Eds.), Wielowymiarowość i perspektywy nauki za progiem XXI wieku (pp. 193–209). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 973-83-7455-245-5
  12. Rokoszewska, K. (2012d). The role of imagery and imagination in learning and teaching foreign languages. In B. Cetnarowska & O. Glebova (Eds.), Image, imagery, imagination in contemporary English studies (pp. 208–238). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 976-83-7455-305-6
  13. Rokoszewska, K. (2012e). The use of L1 in teacher talk in teaching English at the lower-primary level in Poland–Research results in grade I. Proceedings of the Fourth International Conference on Education and New Learning Technologies CD, Barcelona, Spain 2012 (EDULEARN12), 1155–1164. ISBN 978-84-695-3491-5
  14. Rokoszewska, K. (2010a). Creating the space for growth in language tasks for young learners in the learning-centred approach. In A. Ciuk & K. Molek-Kozakowska (Eds.), Exploring space: Spatial notions in cultural, literary, and language studies. Volume 2: Space in language studies (pp. 336–346). Cambridge Scholars Publishing. ISBN 1-4438-2144-6
  15. Rokoszewska, K. (2010b). Rola czynników społecznych i kulturowych w rozwoju kompetencji komunikacyjnej z perspektywy wieku ucznia. In O. Glebova & M. Niemiec-Knaś (Eds.), Zrozumieć Innego. Współczesne problemy komunikacji międzykulturowej (pp. 371–383). Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. ISBN 978-83-7455-164-9
  16. Rokoszewska, K. (2010c). Wyniki w nauce języka angielskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym na przykładzie 6-letnich uczniów szkoły podstawowej. In J. Karbowniczek & D. Ficek (Eds.), Nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (pp. 54–66). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie. ISBN 978-83-61425-10-6
  17. Rokoszewska, K. (2009a). Learners’ results in learning English as a foreign language at the lower primary level. In M. Kuźniak & B. Rozwadowska (Eds.), PASE papers 2008. Volume 1: Studies in language and methodology of teaching foreign languages (pp. 351–358). Oficyna Wydawnicza ATUT–Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe. ISBN 978-83-7432-481-6
  18. Rokoszewska, K. (2009b). Rola nauczyciela w podejściu skoncentrowanym na procesie uczenia się w nauczaniu uczniów młodszych języka obcego. In M. Pawlak, M. Derenowski, & B. Wolski (Eds.), Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych (pp. 259–268). Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. ISBN 978-83-62135-06-6
  19. Rokoszewska, K. (2008a). Motywacja uczniów w wieku wczesnoszkolnym. In A. Michońska-Stadnik & Z. Wąsik (Eds.), Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Tom 2 (pp. 233–243). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu. ISBN 978-83-600097-01-4
  20. Rokoszewska, K. (2008b). Porównanie wybranych metod nauczania dzieci języka angielskiego–wyniki uczniów w wieku 7 lat. In J. Florczak & M. Gajos (Eds.), Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych. Teoria i praktyka (pp. 181–197). Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. ISBN 978-83-88529-79-5
  21. Rokoszewska, K. (2006). Rezultaty nauki języka angielskiego metodą Helen Doron wśród uczniów 6-letnich. In B. Kmieć & K. Pogłodzińska (Eds.), Język, kultura, nauczanie (pp. 191–206). Wydawnictwo Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie. ISBN: 83-89377-20-9

 

Referaty na konferencjach zagranicznych:

  1. “The development of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school–group and individual learning profiles”, the 7th International Learner Corpus Research Conference (LCR2024), the University of Tartu and the Learner Corpus Association (LCA), Tartu, Estonia, 26–28.09.2024.
  2. “Phase shifts in the individual learners’ development of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school”, the 5th International Conference for the Psychology of Language Learning (PLL5) Expanding horizons, the National Distance Education University (UNED) in Madrid and the International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL), Madryt, Hiszpania, 15–18.05.2024.
  3. “The average semester growth rates of syntactic complexity, accuracy, lexical richness, and fluency in L2 English writing at secondary school”. Światowy Kongres Języków Obcych FIPLV Future of Languages, Międzynarodowa Federacja Nauczycieli Języków Obcych i Uniwersytet Islandii, Rejkiawik, Islandia, 8–9.06.2023.
  4. “Intra-individual variation in the emergence of dynamic language subsystems at secondary school–a written corpus analysis”, the 19th World Congress of Applied Linguistics The dynamics of language, communication, and culture in a changing world, The International Association of Applied Linguistics (AILA), the University of Groningen, Groningen, Holandia, 15–20.08.2021.
  5. “The emergence of complexity, accuracy, and fluency in foreign language development at secondary school–a written corpus analysis”, the 6th International Language in Focus Conference (LIF2019) Language, research, and teaching in the 21st century, Çukurova University, the CITY College, the University of York Europe Campus, Dubrownik, Chorwacja, 2–4.05.2019.
  6. “Intra-individual variability in the emergence of lexical complexity in speaking English at secondary school–a case study of a good, average, and poor language learner”, the 3rd International Pedagogic and Linguistic Conference Educational role of language–How do we understand it? (ERL2018), Lithuanian University of Educational Sciences (Lithuania), University of Gdansk (Poland), University of Craiova (Romania), Constantine The Philosopher University in Nitra (Slovakia), Wilno, Litwa, 14–15.06. 2018.
  7. “Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in speaking English at secondary school–a case study of a good, average, and poor language learner”, the 5th International Language in Focus Conference (LIF2018) Contemporary means and methods in ELT and applied linguistics, Çukurova University in Turkey, the University of Sheffield International Faculty CITY College, and the Southeast European Research Centre (SEERC), Saloniki, Grecja, 3–5.05.2018.
  8. “The use of L1 in teacher talk in teaching English at the lower-primary level in Poland–research results in grade I”, the International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN12), International Association for Technology, Education and Development (IATED), Barcelona, Hiszpania, 2–4.07.2012.
  9. “Developing learner autonomy and learning strategies in teaching foreign languages at primary school”, the International Technology, Education, and Development Conference (INTED2012), the International Association of Technology, Education and Development (IATED), Walencja, Hiszpania, 5–7.03.2012.

 

Referaty na konferencjach międzynarodowych:

  1. “Phase transitions in the development of lexical complexity in L2 English writing at secondary school”, międzynarodowa konferencja Applied linguistics in the face of the challenges of a changing world, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, 24–26.09.2025.
  2. “Phase transitions in the development of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school”, międzynarodowa konferencja Second Language Learning and Teaching: Facing new challenges, Wydział Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Kalisz, 2–4.06.2025.
  3. “Phase transitions in the development of syntactic complexity in L2 English writing at secondary school”, the 36th International Conference on Foreign/Second Language Acquisition (ICFSLA2025) Artificial intelligence in SLA and FLL/T: Applications, threats, and developments, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 22–24.05.2025.
  4. “Intra-individual variability in the emergence of syntactic complexity in L2 English writing at secondary school–the individual learners and the group”, the 35th International Conference on Foreign/Second Language Acquisition (ICFSLA2024) Institutions promoting positive language learning and teaching environments, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 23–25.05.2024.
  5. “Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school–the individual learners and the group”, the 34th International Conference on Foreign / Second Language Acquisition (ICSFLA2023) Psychological perspectives on second and foreign language learning and teaching, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 18–20.05.2023.
  6. “Complexity, accuracy, and fluency as coupled dynamic growers in L2 English writing at secondary school”, międzynarodowa konferencja Second Language Learning and Teaching: Taking stock and looking ahead, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Kalisz, 15–17.05.2023.
  7. „Wpływ wariantywności wewnętrznej ucznia na średniookresowe tempo wzrostu złożoności, poprawności i płynności na przykładzie rozwoju pisania w języku angielskim na poziomie szkoły średniej”, Światowy Kongres Języków Obcych FIPLV wraz z doroczną Konferencją Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Kształcenie językowe w dobie globalnych przemian–potrzeba współpracy i nowych perspektyw, Międzynarodowa Federacja Nauczycieli Języków Obcych (FIPLV), Zarząd Główny PTN, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 27–29.06.2022.
  8. “Syntactic and lexical complexity as coupled dynamic growers in L2 English writing at secondary school–a learner corpus analysis”, the 33rd International Conference on Foreign and Second Language Acquisition (ICFSLA2022) Modern technologies in foreign language teaching, learning and research, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 19–21.05.2022.
  9. “The dynamics of monthly growth rates in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school–a learner corpus analysis”, the 8th International Linguistics Conference Linguistics beyond and within: Hierarchies, boundaries and continua in linguistics, Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, Lublin, 14–15.10.2021.
  10. “Intra-individual variability in the emergence of syntactic complexity in L2 English writing at secondary school–a learner corpus analysis”, the 32nd International Conference on Foreign and Second Language Acquisition (ICFSLA2021) Narratives of success and failure: Stories from foreign language teachers and learners, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 20–22.05.21.
  11. “The development of different language subsystems in L2 English writing at secondary school”. Międzynarodowa konferencja Topics in applied linguistics: Classroom-oriented research, Uniwersytet Opolski, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie oraz Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Opole, 23–25.09.2019.
  12. “Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in foreign language development at secondary school–a written corpus analysis”, the 31st International Conference on Foreign and Second Language Acquisition (ICFSLA2019) From code-switching to translanguaging, Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 16–18.05.2019.
  13. “Intra-individual variability in the emergence of syntactic complexity in speaking English at secondary school–a case study of a good, average, and poor language learner”, the International Linguistics Conference Individual differences in second language learning and teaching II: The individual and the context, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Uniwersytet Opolski, Konin, 8–10.10.2018.
  14. “Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in speaking English at secondary school–a case study of a good language learner”, the 5th International Linguistics Conference Linguistics beyond and within–The outskirts of the regular, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, 18–19.10.2017.
  15. “Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing–a case study of a good language learner”, the 7th International Conference Classroom-oriented research: The importance of a macro- and micro-perspective, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu UAM w Kaliszu, Konin, 9–11.10.2017.
  16. “The influence of students’ foreign language anxiety on their use of pronunciation learning strategies and their results in learning pronunciation”, the 24th International Conference of Polish Association for the Study of English (PASE) Emotion(s), Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 17–19.04.2015.
  17. “The influence of students’ foreign language anxiety on their choice of pronunciation learning strategies and their results in learning pronunciation”, międzynarodowa konferencja naukowa Autonomy in language learning and teaching: Developing independence inside and outside the classroom, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Konin, 12–14.05.2014.
  18. “Techniques used to assess language areas and skills at the lower-primary level–research results”, międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Classroom-oriented research: Reconciling theory and practice, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Angielskiego w Polsce IATEFL Poland, Uniwersytet Łódzki, Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Konin, 14–16.10.2013.
  19. “The influence of pronunciation learning strategies on the perception and production of English monothongs and diphthongs–gender differences”. II Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Neofilologie na przełomie tysiącleci. Porozumienie i dialog na płaszczyźnie wielokulturowej. Tekst–Dyskurs–Komunikacja, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 21–22.11.2013.
  20. “Assessing young learners of English–research results”, the 5th International May Conference Current issues in English studies, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, 23–25.05.2013.
  21. “The role of lexico-grammatical patterns in speaking a foreign language”, międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Mówienie w języku obcym III: perspektywa psycholingwistyczna i socjolingwistyczna, Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Konin, 13–15.05.2013.
  22. “Pronunciation learning strategies used by good and poor students of English”, VII Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna Języki obce w dobie globalizacji i przeobrażeń społeczno-ekonomicznych, Politechnika Śląska, Ustroń, 12–14.04.2013.
  23. “The influence of pronunciation learning strategies on the production of vowels in free speech by first-year students of English”, konferencja międzynarodowa Language skills: Traditions, transitions, and ways forward, Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 24–25.09.2012.
  24. „Wpływ strategii uczenia się wymowy na percepcję i produkcję samogłosek w języku angielskim u studentów filologii angielskiej”, międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Autonomia ucznia w nauczaniu języków obcych–techniki, strategie, narzędzia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Konin, 8–10.05.2012.
  25. „Użycie języka ojczystego na lekcji języka angielskiego w młodszych klasach szkoły podstawowej”, VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa, 19–20.04.2012.
  26. “First and second language acquisition from the point of view of complexity theory”, the 21st Annual Conference of Polish Association for the Study of English (PASE) Old Challenges and New Horizons, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. 19–21.04.2012.
  27. „Porównanie wybranych metod nauczania dzieci języka angielskiego–wyniki uczniów w wieku 8 lat”, VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa, 19–20.05.2011.
  28. „Rozwijanie umiejętności mówienia w języku obcym na etapie wczesnoszkolnym–wyniki badań”, I Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Neofilologie na przełomie tysiącleci–najnowsze tendencje w literaturze, językoznawstwie, przekładzie i glottodydaktyce, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 26–27.11.2010.
  29. „Wyniki uczniów młodszych w nauce języka angielskiego na przykładzie 6-letnich uczniów szkoły podstawowej”, V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Nauczanie języków obcych dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa, 23–24.04.2009.
  30. “Creating the space for growth in tasks for young learners in the learning centred-approach”, the 18th Annual Conference of the Polish Association for the Study of English (PASE), Uniwersytet Opolski, Kamień Śląski, 19–22.04.2009.
  31. ”Learners’ results in learning English as a foreign language at the lower-primary level”, the 17th Annual Conference of the Polish Association for the Study of English (PASE), Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 7–9.04. 2008.
  32. „Podejście skoncentrowane na procesie uczenia się w nauczaniu uczniów młodszych języka obcego”, IV Międzynarodowa Konferencja Nauczanie języków obcych dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa, 24–25.04.2008.
  33. “The effectiveness of the Helen Doron Method–research results”, the 17th International Conference on Foreign/ Second Language Acquisition (ICFSLA2005), Uniwersytet Śląski, Szczyrk, 19–21.05.2005.
  34. “The effectiveness of the Helen Doron Method–work in progress”, II Międzynarodowa Konferencja, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Częstochowa, 2002.

 

Referaty na konferencjach krajowych:

  1. Milik, K., Siemion, P., & Rokoszewska, K. „Chemia uczuć studenta”, Dzień Dydaktyki organizowany w ramach projektu Uniwersyteckie laboratoria wiedzy i doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie, 25.06.2025.
  2. „Dynamika rozwoju leksykalnego w pisaniu w języku angielskim na poziomie szkoły średniej”, sympozjum naukowe Języki specjalistyczne w edukacji i dydaktyce, Uniwersytet Jana Długosza, Częstochowa, 19.04.2024.
  3. „Rozwój złożoności leksykalnej w pisaniu w języku angielskim na poziomie szkoły średniej–porównanie wyników wybranych uczniów z grupą”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Uczenie się i nauczanie języków obcych w złożonej i dynamicznej rzeczywistości, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 11–13.09.2023.
  4. „Wpływ wariantywności wewnętrznej ucznia na średniookresowe tempo wzrostu częstotliwości leksykalnej w rozwoju pisania w języku angielskim na poziomie szkoły średniej”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Sprawności i podsystemy w nauce języka obcego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej i Lubelskie Koło PTN, Lublin, 27–29.05.
  5. „Analiza procesu wyłaniania się języka na podstawie pisemnego, rozwojowego korpusu języka angielskiego ucznia szkoły średniej”, Jubileuszowy Kongres Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego (90-lecie PTN) Interdyscyplinarność w dydaktyce, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, 9–11.09.2019.
  6. „Wariantywność intra-indywidualna w rozwoju języka angielskiego na poziomie szkoły średniej–analiza pisemnego korpusu ucznia. Plan badawczy”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Innowacyjność w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 4–6.09.2017.
  7. “Strategie uczenia się wymowy stosowane przez studentów osiągających dobre i słabe wyniki w nauce wymowy języka angielskiego”, interdyscyplinarna konferencja naukowa Innowacje w dydaktyce akademickiej–dobre praktyki i wyzwania, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 7–8.04.2016.
  8. “Assessing Polish young learners of English–research results”, konferencja naukowa Culture and language: The regional dimension, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 8.12.2014.
  9. „Ewaluacja kompetencji językowej uczniów młodszych na lekcji języka angielskiego w szkole podstawowej–wyniki badań”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Dydaktyka języków obcych a kompetencje ogólne, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych i Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczo im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, Bydgoszcz, 10–12.09.2012.
  10. „Dyskurs edukacyjny w klasie językowej z perspektywy teorii społeczno-kulturowej”. Ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Dyskurs edukacyjny w klasie szkolnej, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Kalisz, 12–14.09.2011.
  11. „Rozwój autonomii i strategii uczenia się w młodszych i starszych klasach szkoły podstawowej”, ogólnopolska konferencja naukowa Autonomia ucznia w nauczaniu języków obcych– uczeń a nauczyciel, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Konin, 10–12.05.2010.
  12. „Planowanie i przeprowadzanie eksperymentu naukowego w badaniach glottodydaktycznych”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce, Uniwersytet Śląski, Sosnowiec, 7–9.09.2009.
  13. „Rozwijanie umiejętności mówienia w nauczaniu uczniów młodszych języka obcego–wyniki badań”, konferencja naukowo-dydaktyczna Mówienie w języku obcym–sukcesy i porażki uczenia się i nauczania, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa we Włocławku, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Konin 18–20.05.2009.
  14. „Rola czynników osobowościowych, społecznych i kulturowych w rozwoju kompetencji komunikacyjnej z perspektywy wieku ucznia”, ogólnokrajowa konferencja naukowa Współczesne problemy komunikacji międzykulturowej–aspekty językowe, literackie, socjologiczne oraz glottodydaktyczne, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 15.05.2009.
  15. „Rola nauczyciela w podejściu skoncentrowanym na procesie uczenia się w nauczaniu dzieci języków obcych”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Kaliszu i Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Kalisz, 8–10.09.2008.
  16. „Porównanie wybranych metod nauczania dzieci języka angielskiego–wyniki uczniów w wieku 7 lat”, ogólnopolska konferencja naukowa Językoznawstwo a dydaktyka języków obcych–teoria i praktyka, Uniwersytet Łódzki i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie, Warszawa, 4–6.10.2007.
  17. „Motywacja uczniów w wieku wczesnoszkolnym”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, Uniwersytet Wrocławski i Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu, Wrocław, 10–12.09.2007.
  18. „Rezultaty nauki języka angielskiego metodą Helen Doron–wyniki uczniów w wieku 6-lat”, konferencja naukowa Język, kultura, nauczanie, Centrum Języków Europejskich–Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych, Częstochowa, 14.12.2006.
  19. „Rezultaty nauki języka angielskiego metodą Helen Doron”, ogólnopolska konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym–nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej i Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin, 12–14.09.2005.

 

Projekty:

  1. 2024–2026 „Uniwersyteckie laboratoria wiedzy i doświadczeń. Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadry realizującej dydaktykę w UJD”, Europejski Fundusz Społeczny (EFS), program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS.01.05-IP.08-0129/23-00)
  2. 2022–„Mistrzowie dydaktyki”, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWR), Działanie 4.3. Współpraca ponadnarodowa (POWR.04.03.00-00-0074/17)
  3. 2020–2023 „Język polski i/lub angielski w kontekście europejskim: historia–media– dyskurs–kultura”, Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWR), projekt pozakonkursowy „Wsparcie zdolności instytucjonalnej polskich uczelni poprzez tworzenie i realizację międzynarodowych programów studiów” (POWR. 03.03.00-00-PN16/18)
  4. 2020–2023 „Uczenie się poprzez praktykę kluczem do profesjonalnej praktyki nauczania. Kompleksowe kształcenie studentów kierunków ze specjalnością nauczycielską UJD”. Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWR.03.01.00-00-KN31/18)
  5. 2019–“EVOLVE: Evidence-Validated Online Learning through Virtual Exchange”, Erasmus+ Forward Forward-Looking Cooperation Project EVOLVE, under Erasmus+ Key Action 3: Support for policy reform, Priority 5–Achieving the aims of the renewed EU strategy for higher education (Erasmus+ project: 590174-EPP-1-2017-1-NL-EPPKA3-PI-FORWARD)
  6. 2017–2018 „Nauczyciel–Zawodowiec. Rozwój kadry dydaktycznej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWR)
  7. 2017–Erasmus Plus Staff Mobility for Teaching, Instytut Literatury i Języka Angielskiego, Uniwersytet w Hradec Kralove, Czechy
  8. 2018–Erasmus Plus Staff Mobility for Teaching, Instytut Języka Angielskiego i Literatury, Uniwersytet w Żylinie, Słowacja
  9. 2016–2025 “Intra-individual variability in the emergence of complexity, accuracy, and fluency in L2 English writing at secondary school–A written corpus analysis”, indywidualny projekt naukowo-badawczy, subwencja badawczo-rozwojowa (B+R) Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (SBR/WH/IJ/3/2019, SBR/WH/IJ/3/2022, SBR/WH/IJ/2025)
  10. 2014/15–„WSL Liderem w efektywnym kształceniu nauczycieli”, Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), Priorytet III „Wysoka jakość oświaty”, Działanie 3.3. „Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałanie 3.3.2 „Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli”
  11. 2012/13–„Czas i zmiana w literaturoznawstwie, językoznawstwie i glottodydaktyce”, zespołowy projekt badawczy, Instytut Filologii Angielskiej, AJD w Częstochowie
  12. 2011/12–„Kategoria gatunku w literaturoznawstwie i językoznawstwie XXI wieku”, zespołowy projekt badawczy, Instytut Filologii Angielskiej, AJD w Częstochowie
  13. 2010/11–„Obraz, obrazowość, wyobraźnia w literaturze, języku i glottodydaktyce”, zespołowy projekt badawczy, Instytut Filologii Angielskiej, AJD w Częstochowie
  14. 2009/10–„Pojęcie komunikacji międzykulturowej w badaniach literaturoznawczych, językoznawczych i glottodydaktycznych”, zespołowy projekt badawczy, Instytut Filologii Angielskiej, AJD w Częstochowie
  15. 2008/09–„Teorie dyskursu w językoznawstwie i literaturoznawstwie a kształtowanie kompetencji językowych studentów ESL/EFL”, zespołowy projekt badawczy, Instytut Filologii Angielskiej, AJD w Częstochowie
  16. 2007/08–„Dydaktyka i analiza językoznawcza, a tekst literacki”, zespołowy projekt badawczy, Instytut Filologii Angielskiej, AJD w Częstochowie

Przynależność do towarzystw naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Neofilologiczne (PTN)
  • Polska Akademia Nauk (PAN)–Komisja Językoznawstwa
  • Polish Association for the Study of English (PASE)
  • Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej (PTLS) 
  • The Learner Corpus Association (LCA)
  • The International Association of Applied Linguistics (AILA)
  • The International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL)

 

Nagrody:

  • 2019–Nagroda indywidualna III stopnia Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie za działalność naukową w roku 2019.
  • 2008–List Gratulacyjny Rektora Akademii im. J. Długosza w Częstochowie za uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwo.
  • 2008–Nagroda Dyrektora CJE-NKJO za zaangażowanie w proces doskonalenia nauczycieli języka angielskiego oraz osiągnięcia na polu naukowym.
  • 2003–List Gratulacyjny Rektora Wyższej Szkoły Pedagogicznej za szczególne osiągnięcia w pracy w roku 2002/03.

 

Szkolenia:

Udział w ponad 45 szkoleniach zawodowych organizowanych przez Wojewódzki Ośrodek Metodyczny (WOM), Samorządowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (SOD), Europejskie Centrum Językowe–Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych (CJE-NKJO), Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (UJD), polskie i zagraniczne wydawnictwa językowe (PWN, Oxford, Longman, Cambridge, MacMillan, Heinemann)     

 

Inne:

  • Recenzent System, Assessing Writing, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (IRAL), Reading and Writing, Neofilolog, Theory and Practice in Second Language Acquisition (TAPSLA), Linguistics Beyond and Within (LingBaw)
  • Nauczyciel dyplomowany (2009)
  • Egzaminator matury z języka angielskiego (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie)

 

Zainteresowania:

językoznawstwo stosowane i metodyka nauczania języków obcych, metodologia badań, statystyka, psychologia, sztuka, podróże, sport, film i muzyka.



Data dodania: 19 marca 2025