•  
  • Wydział
    • Władze Wydziału
    • Struktura Wydziału
    • Informacje o Wydziale (do 30 września 2019)
    • Strategia rozwoju
    • Polityka jakości
    • Akredytacje
    • Regulaminy
    • Organy kolegialne
    • Baza pracowników Wydziału Humanistycznego
    • Konsultacje pracowników w semestrze letnim 2022/2023
    • Dostępność - informacje o Uczelni
  • Rady Dyscyplin
    • Ewaluacja dyscyplin naukowych
    • Rada Dyscypliny Naukowej Filozofia
    • Rada Dyscypliny Naukowej Historia
    • Rada Dyscypliny Naukowej Językoznawstwo
    • Rada Dyscypliny Naukowej Literaturoznawstwo
  • Dziekanat
  • Nauka
    • Realizowane projekty badawcze
    • Czasopisma naukowe Wydziału
    • Konferencje
    • Wiodący obszar badawczy
    • Rozwój naukowy
    • Koła naukowe
    • Seminaria
  • Dydaktyka
    • Kształcenie hybrydowe oraz na odległość
    • System Zapewnienia Jakości Kształcenia
    • Komisje kierunkowe weryfikujące efekty uczenia się
    • Krajowe Ramy Kwalifikacji
    • Dydaktyka w szkole wyższej
    • Organizacja roku akademickiego 2022/2023
    • Opiekunowie lat w roku akademickim 2022/2023
    • Toki studiów
    • Informator ECTS
    • Programy studiów (aktualne syllabusy)
    • Programy wyrównawcze w roku akademickim 2022/2023
    • Programy wyrównawcze w roku akademickim 2021/2022
    • Zagadnienia na egzamin dyplomowy licencjacki i magisterski
    • Centrum Kształcenia Nauczycieli
  • Informacje
    • Doktoraty - Historia
    • Doktoraty - Językoznawstwo
    • Doktoraty - Lteraturoznawstwo
    • Obrony prac doktorskich
    • Postępowania habilitacyjne
    • Profesury
    • Konkursy - ogłoszenia
    • Zatrudnienie na Wydziale (umowa o pracę) - pliki do pobrania
    • Zatrudnienie na Wydziale (umowa zlecenie) - pliki do pobrania
  • Kontakt
  • Współpraca
    • Współpraca międzynarodowa
    • Współpraca środowiskowa
    • Program NAWA – Promocja Języka Polskiego 2022
    • Program NAWA - Promocja Języka Polskiego 2023
  • PROM
  • Ogłoszenia
  • Deklaracja dostępności
  • » Współpraca międzynarodowa
  • » Współpraca środowiskowa
  • » Program NAWA – Promocja Języka Polskiego 2022
  • » Program NAWA - Promocja Języka Polskiego 2023
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Współpraca » Program NAWA - Promocja Języka Polskiego 2023

 

Program NAWA - Promocja Języka Polskiego 2023

 

 

Opis projektu "Z ziemi polskiej do .... Polska w Pamięci"

„Polska w Pamięci" jest projektem realizowanym w ramach programu „Promocja Języka Polskiego" ogłoszonego przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej. Celem projektu jest szerzenie wiedzy o kulturze polskiej w obszarze literatury i kultury współczesnej, szczególnie muzyki, filmu i tego, co pozostaje dzisiaj w obszarze autentycznych zainteresowań młodzieży. Proponowana nauka języka polskiego kładzie nacisk na praktyczną komunikację, która ma odbywać się poprzez głębokie zanurzenie w kulturze - udział w życiu codziennym uniwersytetu, życiu codziennym Polaków, zaznajomieniu się z kulturą poprzez udział w różnego rodzaju aktywnościach obyczajowych, zwyczajowych i artystycznych. Ponadto, celem jest wypracowanie modelu dalszej współpracy między Uczelniami, który pozwoli na wzajemne pogłębianie relacji, przekładając doświadczenie na wspólne międzynarodowe, partnerskie projekty.

 

Realizacja projektu „Polska w Pamięci" realizowana jest w dwóch kluczowych segmentach: we Włoszech i w Polsce.

 

Podczas Tygodnia Kultury Polskiej na Uniwersytecie w Turynie prowadzący proponują cykl pięciu spotkań, podczas których zapoznają uczestników projektu z polską kulturą poprzez zjawiska patriotyzmu, historyzmu, pamięci, ludowości, religijności, polityczności i paradygmatu romantycznego. Koncepcje kulturowe zostaną pokazane na przykładzie literatury i w przestrzeni językowej oraz żywotności w obiegu popkultury. Na bazie zaprezentowanego materiału układane są trzy moduły: literacki, językowy i kulturowy, w których prowadzący odnoszą się do cech mowy polskiej oraz polskiej tradycji kulturowej.

 

W tym celu wykorzystuje się metodę czytania kontekstowego (holistycznego) w przekazywaniu wiedzy na temat polskiej literatury, historii, kultury i języka. Czytanie kontekstowe ma swoje źródła w myśleniu komparatystycznym, które traktowane jest jako wiedza lub styl "czytania" zjawisk kulturowych zorientowanych na wzajemne oddziaływania, realne związki, pokrewieństwa i typologiczne odpowiedniości zjawisk literackich i pozaliterackich; t.j.: malarstwo, muzyka, przekaz audiowizualny, a także wszelkich "nieliterackich" rodzajów piśmiennictwa, mowy czy szeroko rozumianych tekstów kultury i form dyskursu (np. religia, mitografia czy dyskursy tożsamościowe). Poprzez dobór, zderzenia, analizę i interpretację rozmaitych tekstów uczestnicy są wprowadzani w kontekst kultury. Wyjście poza granice lektury (tekstu drukowanego) ku innym zjawiskom: tekstom wizualnym, dźwiękowym, audiowizualnym oraz ku geografii doświadczenia pozwala zanurzyć się uczestnikom w kulturową rzeczywistość. Nie ma wątpliwości, że wszelkie odniesienia intermedialne są obecnie dla młodego pokolenia tą przestrzenią, za pomocą której można łatwiej wyjaśnić pewne zjawiska i mechanizmy kultury. Dlatego też założono wprowadzenie elementy ikonosfery (przekazy memiczne, plakaty, komiksy) czy audiosfery (piosenki) jako teksty pomocne w przekazywaniu najważniejszych informacji o polskiej kulturze. Są one skorelowane z głównymi wątkami tematycznymi wywoływanymi przez literaturę polskich noblistów. Zaproponowane podejście wynika z charakteru włoskiej edukacji silnie skorelowanej z edutaitment oraz z właściwościami włoskiej kultury, silnie ekspresywnej, zmysłowej i widowiskowej.

 

Drugi segment projektu „Polska w Pamięci" obejmuje przyjazd studentów włoskich do Polski na Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie. Podczas tygodniowej obecności w Częstochowie studenci z Turynu mają możliwość poznania języka polskiego poprzez 'deep-immersion'. Całkowite zanurzenie w języku i kulturze polskiej pozwala szybciej rozwinąć kompetencje językowe oraz sprawia, że nauka bazująca na autentycznym kontekście użycia języka staje się przyjemniejsza i efektywniejsza. W ramach zajęć języka zaplanowano lekcje w plenerze, gry uliczne, zajęcia w galeriach i muzeach. Studenci są zaproszeni do uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta.

 

Dla studentów włoskich z Uniwersytetu w Turynie przygotowano specjalny program, obejmujący elementy kształcenia: historycznego (poznawanie historii Polski poprzez elementy krajobrazowo-architektoniczne związane z kulturą średniowieczną [Szlak Orlich Gniazd], barokową [Jasna Góra], romantyczną [Złoty Potok] i międzywojenną); literackiego (poznawanie literatury polskiej poprzez obecność noblistów w Częstochowie [„Potop" H. Sienkiewicza i „Księgi Jakubowe" O. Tokarczuk]; Halina Poświatowska - najbardziej znana częstochowska poetka); kulturowego (zwiedzanie zabytków kultury połączone z wykładami na temat dziedzictwa kulturowego [Jasna Góra, Dwór Krasińskich, Pałac Raczyńskich w Złotym Potoku, Olsztyn k. Cz-wy, Mirów, Bobolice]; oraz kulturowo-religijnego (Częstochowa jako duchowa stolica Polski oraz miasto wielokulturowe).

 

Plakat Polska w Turynie



Pliki do pobrania:


Plakat Polska w Turynie Rozmiar: 1424.92KB
« wstecz
| Wydział | Rady Dyscyplin | Dziekanat | Nauka | Dydaktyka | Informacje | Kontakt | Współpraca | PROM | Ogłoszenia | Deklaracja dostępności

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 1 | W tym tygodniu: 555 | W tym miesiącu: 6580 | Wszystkich wizyt: 300578