Dla kandydatów - kierunki studiów - Filologia polska - studia drugiego stopnia
Dla kandydatów - kierunki studiów - Filologia polska
Filologia polska - studia drugiego stopnia, uzupełniające magisterskie
specjalności:
- nauczycielska
- dziennikarska
- edytorsko-redaktorska
Charakterystyka studiów
Studia drugiego stopnia na kierunku filologia polska trwają dwa lata i kończą się uzyskaniem tytułu magistra filologii polskiej z wybrana specjalnością.
Studia magisterskie uzupełniające adresowane są do absolwentów studiów I stopnia filologii polskiej oraz do studentów innych kierunków, posiadających tytuł zawodowy licencjata. Prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia mają w pierwszej kolejności absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku: filologia polska; studenci pozostałych kierunków - do wyczerpania limitu.
Na studiach stacjonarnych liczba godzin wynosi nie mniej, niż 800, co daje 120 punktów ECTS. Studenci mogą wybierać jedną z proponowanych specjalności.
Na studiach niestacjonarnych łączna liczba godzin wynosi nie mniej niż 60% ogólnej liczby godzin na studiach stacjonarnych, pozostałych 40% godzin studenci realizują w ramach pracy indywidualnej, co daje 120 punktów ECTS. Specjalność nauczycielska stanowi kontynuację specjalizacji ze studiów pierwszego stopnia i rozszerza zakres uprawnień do nauczania przedmiotu związanego z kierunkiem studiów.
Sylwetka absolwenta
Dzięki studiom drugiego stopnia absolwent otrzymuje pogłębioną wiedzę humanistyczną oraz uzyskuje ugruntowaną i rozszerzoną o wielorakie konteksty wiedzę kierunkową w zakresie literatury, językoznawstwa, polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Potrafi dostrzegać związki literatury, języka ze współczesną kulturą, wartościować zjawiska z wykorzystaniem różnych metodologii, form gatunkowych wypowiedzi; umie opisać tendencje rozwojowe języka polskiego, literatury, obiegi kultury.
Absolwent studiów zawodowych jest przygotowany merytorycznie oraz metodologicznie do podjęcia kierunkowych studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Absolwent specjalności nauczycielskiej posiada poszerzoną wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, poznaje specyfikę kształcenia młodzieży, dorosłych; ma świadomość kreatywności procesu nauczania, zna i stosuje metody samokształcenia i samodoskonalenia. Pogłębia poznawczą dociekliwość, poszukuje sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego, potrafi oryginalnie opracować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne; zna metody ewaluacji oraz aksjologiczne aspekty komunikacji pedagogicznej. Absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych; ma uprawnienia do nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej.
Absolwent specjalności dziennikarskiej ma pogłębioną wiedzę na temat języka wypowiedzi dziennikarskiej, gatunków dziennikarskich prasowych i internetowych; zna podstawowe mechanizmy językowe promocji, reklamy oraz strategie zarządzania informacją; rozumie funkcjonowanie dyskursów medialnych i potrafi dokonać ich analizy. Podczas zajęć warsztatowych zdobywa kompetencje i umiejętności związane z przygotowywaniem i opracowywaniem tekstów medialnych z uwzględnieniem cech odbiorcy oraz różnych kanałów rozpowszechnienia.
Absolwent jest przygotowany do funkcjonowania na rynku mediów, w zakresie przekazu informacji w instytucjach, urzędach i innych placówkach, a także przy obsłudze medialnej różnego typu placówek.
Absolwent specjalności edytorsko-redaktorskiej jest przygotowany do pracy w wydawnictwach oraz redakcjach czasopism. W trakcie zajęć i praktyk zawodowych nabywa umiejętności merytorycznego i komputerowego przygotowania publikacji (opanowanie edytorów tekstu, podstaw typografii, zasad elektronicznego składania tekstu).