Dla kandydatów - kierunki studiów - Filologia polska - studia pierwszego stopnia
Dla kandydatów - kierunki studiów - Filologia polska
Filologia polska - studia pierwszego stopnia, wyższe zawodowe
specjalności:
- nauczycielska
- edytorsko-redaktorska
- podstawy i praktyka pisania
- film i realizacja obrazu filmowego
- teatr i animacja kultury widowisk
1. Charakterystyka studiów
Studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska trwają trzy lata i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata w zakresie filologii polskiej z wybraną specjalnością.
Na studiach stacjonarnych liczba godzin wynosi nie mniej niż 1800, co daje 180 punktów ECTS. Po pierwszym roku student dokonuje wyboru jednej z proponowanych specjalności.
Na studiach niestacjonarnych łączna liczba godzin wynosi nie mniej niż 60% ogólnej liczby godzin na studiach stacjonarnych, pozostałych 40% godzin studenci realizują w ramach pracy indywidualnej, co daje 180 punktów ECTS. Specjalność nauczycielska realizowana jest od pierwszego roku, w wymiarze godzinowym i z uprawnieniami analogicznymi do tych, które uzyskuje absolwent studiów stacjonarnych.
2. Sylwetka absolwenta
Dzięki studiom pierwszego stopnia absolwent otrzymuje ogólne wykształcenie humanistyczne, uzyskując zarazem gruntowne przygotowanie w zakresie wiedzy o literaturze, językoznawstwa oraz podstawy wiedzy na temat kultury polskiej i europejskiej. Kształcenie podstawowe dostarcza wiedzy ogólnopolonistycznej i - szerzej - ogólnohumanistycznej zgodnie ze standardami nauczania kierunkowego oraz z koncepcją nowoczesnej polonistyki.
Absolwent studiów zawodowych uzyskuje umiejętności: analizy tekstu literackiego, wypowiedzi językowej, tekstu kultury w szerokim kontekście oraz samodzielnego wartościowania tychże zjawisk i procesów w aspekcie synchronicznym i diachronicznym; potrafi posługiwać się nowoczesnymi technologiami multimedialnymi w zakresie pozyskiwania i twórczego przetwarzania informacji; uzyskuje podstawy do indywidualnego rozwijania zainteresowań humanistycznych, twórczej aktywności; dostrzega i rozwiązuje problemy zawodowe; jest przygotowany do aktywnego, kreatywnego funkcjonowania we współczesnym świecie. Absolwent studiów zawodowych jest otwarty na rozwój i doskonalenie własnego warsztatu badawczego oraz jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Absolwent specjalności nauczycielskiej (studia pierwszego stopnia) uzyskuje wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, teorii nauczania integrującego; rozwija poznawczą dociekliwość, poszukuje sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego; potrafi oryginalnie opracować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem technik multimedialnych; zna tradycyjne oraz dostosowane do zreformowanego szkolnictwa metody ewaluacji. Student zdobywa kwalifikacje potrzebne do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych (w szkole podstawowej); uprawnienia do nauczania języka polskiego otrzymuje jednak dopiero po ukończeniu studiów II stopnia.
Absolwent specjalności edytorsko-redaktorskiej (studia pierwszego stopnia) zdobywa kompetencje i umiejętności w zakresie redagowania i przygotowania do druku tekstów współczesnych (użytkowych, naukowych oraz literackich). Zna podstawowe pojęcia związane z edytorstwem tekstów i typografią; posiada umiejętność korekty oraz komputerowej edycji; poznaje zasady funkcjonowania wydawnictwa w zmieniających się warunkach ekonomiczno-społecznych. Swoje umiejętności doskonali w trakcie zajęć warsztatowych oraz praktyk. Absolwent przygotowany jest do wykonywania pracy edytora i redaktora w wydawnictwach, redakcjach prasowych i internetowych, reklamie oraz instytucjach kulturalno-oświatowych, urzędach publicznych w zakresie: edycji i redakcji wydawnictw zwartych, prasowych i internetowych, reklamowych, promocyjnych.
Absolwent specjalności podstawy i praktyka pisania (studia pierwszego stopnia) zdobędzie wiedzę z zakresu filozofii i psychologii twórczości oraz wiedzę dotyczącą procesu wydawniczego. Po zrealizowaniu programu będzie dysponował wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na tworzenie tekstów odpowiadających różnym rodzajom, gatunkom i formom literackim, organizowanie „życia literackiego" w różnych formach i za pomocą różnych mediów, tworzenie tekstów nieliterackich z wyeksponowaną funkcją komunikacyjną. Nabędzie umiejętności tworzenia tekstów pisanych tzw. prostą polszczyzną, opracowywaną ze względu na tendencje kulturowe opisywane jako kryzys czytelniczy, wtórny analfabetyzm, komunikacyjne przewagi wizualności.
Absolwenci tej specjalności mogą pracować w wydawnictwach, działach promocji firm, redakcjach, jako redaktorzy czasopism, biuletynów, portali internetowych, a także domach kultury jako organizatorzy zajęć twórczych dla dzieci i młodzieży.
Absolwent specjalności film i realizacja obrazu filmowego (studia pierwszego stopnia) posiada wiedzę z zakresu teorii i historii filmu światowego i polskiego, zna specyfikę filmu w obiegu informacji kulturowej oraz w komunikacji medialnej. Zdobywa umiejętności z zakresu przygotowania tekstów o charakterze krytycznym, doskonali umiejętności analizy oraz interpretacji filmu. Wpisuje swoje indywidualne zainteresowania w działania o charakterze filmoznawczym poprzez włączanie się w tworzone pokazy, festiwale czy imprezy filmowe. Zyskuje świadomość roli filmu w kształtowaniu tożsamości lokalnej i narodowej.
Absolwent jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i w mediach, w instytucjach zajmujących się komunikacją publiczną oraz jako krytyk filmowy.
Absolwent specjalności teatr i animacja kultury widowisk (studia pierwszego stopnia) nabędzie wiedzy o teatrze, przedstawieniach kulturowych, widowiskach i działaniach performatywnych, charakteryzujących kulturę dawną i najnowszą we wszelkich jej formach, literackiej, artystycznej, medialnej i społecznej. Absolwent będzie odczytywał cechy performatywne otaczającej rzeczywistości kulturalnej i społecznej, aby twórczo animować wydarzenia i projekty należące do kultury widowisk, począwszy od teatru dla dzieci i młodzieży, organizowanego w instytucjach i ośrodkach kultury, przez formy terapeutyczne wykorzystujące metody dramaterapii i teatroterapii, wydarzenia kulturalne wymagające umiejętności animatorskich, aż po kreowanie kultury mediów. Absolwent będzie tworzył projekty teatralno-animatorskie, a potem kreatywnie nimi zarządzał.
Miejscami pracy dla absolwenta specjalności są instytucje tworzące i promujące działalność kulturalną i artystyczną, m.in.:
- instytucje kultury organizujące wydarzenia teatralne, artystyczne i performatywne, festiwale, koncerty, przedstawienia kulturowe i społeczne, widowiska, itp.;
- teatry i placówki teatralne;
- domy kultury, centralne i regionalne ośrodki kultury zajmujące się organizowaniem działalności teatralnej, prowadzeniem teatrów dziecięcych, młodzieżowych, amatorskich;
- świetlice szkolne i środowiskowe;
- impresariaty i agencje artystyczne;
- media tradycyjne i internetowe popularyzujące kulturę teatralną i widowiskową.