Historia - studia pierwszego stopnia
Historia - studia pierwszego stopnia
Przyznawane kwalifikacje (dyplomy, tytuły zawodowe, stopnie naukowe)
Założenia ogólne:
Program studiów przygotowany został zgodnie ze standardami kształcenia na kierunku historia - studia pierwszego stopnia. W przypadku specjalności nauczycielskiej uwzględniono standardy kształcenia nauczycieli w szkołach wyższych, stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z 2004 roku. Program uwzględnia europejski system punktów transferowych ECTS.
Studia pierwszego stopnia trwają 6 semestrów i obejmują łącznie 1815-1850 godzin zajęć zespolonych w czterech grupach dydaktycznych:
- grupa treści kształcenia ogólnego - 270 godz.
- grupa treści podstawowych i kierunkowych
w tym
a) treści podstawowe - 240 godz.
b) treści kierunkowe - 765 godz.
- grupa treści związanych ze specjalizacją w dziedzinie nauk historycznych - 180 godz.
- grupa treści związanych ze specjalnością zawodową - 360 - 395 godz.
W programie proponowane są do wyboru przez studentów trzy specjalności zawodowe:
- specjalność nauczycielska
- specjalność archiwistyczna
- specjalność krajoznawczo-turystyczna
- antropologia historyczna
- rekonstrukcja historyczna
- militarioznawstwo
I. Program przedmiotów w grupie treści kształcenia ogólnego oraz treści podstawowych i kierunkowych jest jednolity dla wszystkich studentów na kierunku historia, niezależnie od wybranej specjalizacji i specjalności zawodowej. Zaliczenie tego bloku odbywa się zgodnie z planem studiów, przy spełnieniu określonych w nim rygorów. W przyszłości, gdy niniejszy program obejmie wszystkie roczniki studiów (tj. od 1 do 3 włącznie) możliwe będzie wprowadzenie zasady dowolności zaliczania poszczególnych przedmiotów i treści kształcenia przez studentów, przy założeniu uzyskania minimum 30 punktów ECTS w każdym semestrze.
II. Grupa treści związanych ze specjalizacją w dziedzinie nauk historycznych obejmuje łącznie 60 godzin wykładów monograficznych oraz 120 godz. towarzyszących im zajęć o charakterze proseminaryjnym, poświęconych wybranym dziedzinom nauk historycznych. Blok ten realizowany będzie w semestrach 3-6 w grupach utworzonych zgodnie z wyborami studentów. Na początku II roku, najpóźniej do 15 października, każdy student dokonuje wyboru określonej specjalizacji, którą będzie kontynuował w następnych semestrach. Ostatecznym uwieńczeniem tego nurtu studiów jest egzamin dotyczący wykładanych treści (po semestrze 6) niezależnie od rygorów zaliczenia wykładów i konserwatoriów. W ramach tego bloku oferowane będą następujące moduły - kursy specjalizacyjne:
- Historia starożytna i kultura antyczna
- Historia i kultura wieków średnich
- Historia i kultura nowożytna
- Historia XIX wieku ( do 1918 roku)
- Historia XX wieku.
Wybór określonej specjalizacji ma na celu znaczne pogłębienie wiedzy w wybranej przez studenta dziedzinie nauk historycznych. Dla przykładu - student interesujący się historią starożytną, oprócz obowiązujących zajęć w grupie treści kierunkowych (30 godz. wykładu, 90 konwersatoriów) przez cztery semestry dodatkowo uczestniczy w wykładach monograficznych (60 godz.) i proseminariach specjalistycznych, poświęconych historii starożytnej i kulturze antycznej. Naturalną konsekwencją takiego wyboru powinna być decyzja o uwieńczeniu specjalizacji seminarium licencjackim w zakresie historii starożytnej.
W świadomym wyborze specjalizacji w dziedzinie nauk historycznych studentom służyć będą:
- publikowany w każdym roku akademickim pakiet informacyjny
- konsultacje u koordynatora ECTS w Instytucie Historii
- informacje udzielane przez tutorów (opiekunów) poszczególnych kursów.
Warunki przyjęć
Kierunek studiów historia, studia dzienne i zaoczne - konkurs świadectw: poziom podstawowy i rozszerzony z przedmiotów historia, język polski, język obcy - lub oceny najwyższe ze świadectw: dojrzałości i ukończenia szkoły średniej z przedmiotów: historia, język polski, język obcy, - w przypadku tzw. „starej matury"
- w przypadku równej sumy ocen końcowych z wyżej wymienionych przedmiotów o kolejności przyjęć decyduje wyższa ocena z historii,
- bez postępowania kwalifikacyjnego przyjmowani będą laureaci i uczestnicy szczebla centralnego olimpiad z historii, wiedzy o Polsce i świecie współczesnym, z filozofii, języka łacińskiego, wiedzy o Prawach Człowieka, losów Polaków na wschodzie oraz wiedzy o Unii Europejskiej.
Cele programów studiów dotyczące kształcenia i przygotowania zawodowego
Absolwent studiów historycznych pierwszego stopnia powinien posiąść wykształcenie humanistyczne i wszechstronną wiedzę w zakresie historii Polski i powszechnej, w tym:
- faktografii
- wiedzy o procesach historycznych i faktach „długiego trwania"
- wyznaczników czasowo-przestrzennych i ujęć komparatystycznych faktów i procesów historycznych
- analizy tych procesów w skali globalnej, regionalnej, państwowej i lokalnej
Ponadto absolwenta obowiązuje znajomość języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy i umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu historii - oraz umiejętności wykorzystywania w pracy historyka technologii informatycznych.
Absolwent studiów historycznych I stopnia jest przygotowany do pracy w placówkach przede wszystkim określonych przez wybraną specjalność zawodową:
1. Absolwenci specjalności nauczycielskiej w szkolnictwie (stopnia podstawowego i w gimnazjach) z możliwością nauczania co najmniej dwóch przedmiotów.
2. Absolwenci specjalności archiwistycznej w archiwach zakładowych i równorzędnych, a także w administracji państwowej i samorządu lokalnego.
3. Absolwenci specjalności krajoznawczo-turystycznej mogą ubiegać się o uprawnienia przewodników terenowych i pilotów wycieczek.
Wszyscy absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Specjalność zawodowa.
Równolegle do zajęć w bloku treści podstawowych i kierunkowych oraz specjalizacji w dziedzinie nauk historycznych, każdy student wybiera i studiuje treści nauczania związane ze specjalnością zawodową. Wybór specjalności następuje w przerwie międzysemestralnej po zakończeniu pierwszego semestru. W tym bloku każdy student zalicza określone odrębnym programem zajęcia, do których przypisane zostały odpowiednie wartości punktowe ECTS. Przedmioty związane ze specjalnością zawodową realizowane będą w semestrach 2 - 6, w wymiarze 375 godzin
a) Specjalność nauczycielska
Specjalność nauczycielska przygotowuje studentów do pracy w szkołach podstawowych oraz upoważnia do podjęcia studiów II stopnia (magisterskich, dających możliwość pracy gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych.)
b) Specjalność archiwistyczna
Studia na specjalności archiwistycznej pierwszego stopnia upoważniają do pracy w archiwach zakładowych - a ich ukończenie jest warunkiem koniecznym do podjęcia studiów drugiego stopnia, dających możliwość pracy w archiwach państwowych, lub kościelnych.
c) Specjalność krajoznawczo-turystyczna
Specjalność stwarza możliwość uzyskania kwalifikacji przewodnika terenowego, przygotowuje do pracy w instytucjach i firmach obsługujących rynek turystyczny - ukończenie studiów II stopnia przygotowuje do uzyskania kwalifikacji pilota wycieczek oraz w instytucjach samorządowych (jednostkach promocji regionalnej).
d) Absolwenci specjalności antropologia historyczna, będą przygotowani do podjęcia pracy w instytucjach kultury, jednostkach samorządowych czy mediach jako pożądani specjaliści do badania zjawisk społeczno-kulturowych. Dzięki przygotowaniu teoretycznemu z kilku równocześnie dziedzin wiedzy i nabyciu praktycznych umiejętności oraz kompetencji społecznych będą bardziej atrakcyjni dla przyszłych pracodawców.
e) Absolwenci specjalności rekonstrukcja historyczna będą przygotowani do pracy w:
- Muzeach historycznych i wojskowych
- Domach kultury, centrach turystycznych innych placówkach organizujących inscenizacje i animacje jako animatorzy
- Warsztatach wytwarzających rekonstrukcje obiektów historycznych
- Antykwariatach prowadzących sprzedaż dawnej broni, mebli i innych zabytków materialnych
- Rekwizytorniach teatralnych i przy realizacji filmów historycznych
f) Absolwenci specjalności militarioznawstwo są teoretycznie i praktycznie kształceni dla kadr Sił Zbrojnych, Narodowych Sił Rezerwy, formacji Policji Państwowej, Straży Miejskich, Straży Gminnych, komórek zarządzania kryzysowego przy organach administracji samorządowej, instytucji muzealnych, instytucji kultury oraz grup rekonstrukcyjnych.
Możliwość studiowania dwóch specjalności.
Studenci historii mają możliwość podjęcia studiów na dwóch specjalnościach zawodowych i uzyskania tym sposobem określonych, dodatkowych uprawnień (np. specjalności nauczycielskiej i archiwistycznej lub nauczycielskiej i krajoznawczo-turystycznej).
W takim przypadku wybór drugiej (dodatkowej) specjalności poparty pisemną deklaracją studenta, musi nastąpić nie później niż w ciągu pierwszych dwóch tygodni semestru 2. Zapisów na drugą specjalność dokonuje Dziekan Wydziału Filologiczno-Historycznego, na podstawie podania pozytywnie zaopiniowanego przez Dyrekcję Instytutu Historii, pod warunkiem, że średnia wszystkich ocen (egzaminów, zaliczeń) uzyskanych w semestrze 1 nie jest niższa niż 4,0.
Uruchomienie wyżej wymienionych specjalności zawodowych może nastąpić w przypadku, gdy liczba zapisanych studentów wynosi minimum 25 osób. Limity liczby studentów zapisywanych na poszczególne specjalności ustala Dyrekcja Instytutu Historii w poszczególnych latach akademickich, w ostatnim miesiącu semestru 1. W przypadku większej niż przewiduje limit liczby studentów zapisanych na daną specjalność, o kolejności na liście - zatem również o skreśleniu z listy i przeniesieniu na inną specjalność, na której występują niedobory - decyduje średnia wszystkich ocen uzyskanych w semestrze 1. Ostatecznie zweryfikowane listy Dyrekcja Instytutu przedkłada do zatwierdzenia przez Władze Dziekańskie.
Warunki przyjęcia na dalsze studia
Ukończenie studiów pierwszego stopnia umożliwia podjęcie studiów drugiego stopnia (magisterskie).
Struktura programu wraz z liczbą punktów: pobierz plik 386 kB
Studia historyczne realizowane są zasadniczo przez klasyczne formy kształcenia na kierunkach humanistycznych, czyli: wykłady, konwersatoria, ćwiczenia, proseminaria, seminarium licencjackie oraz lektoraty.
Szczególna część treści nauczania przekazywana będzie w formie laboratoryjnej. Są to dziedziny wymagające dużego stopnia indywidualnej pracy prowadzącego zajęcia ze studentami oraz opanowania umiejętności posługiwania się specyficznymi przyrządami lub pomocami naukowymi (szczególnie przy analizie źródeł historycznych). Za takie przedmioty uznano:
- technologie informacyjne
- vademecum studiów historycznych (ze względu na stopień zindywidualizowania pracy w zakresie nauki prowadzenia kwerend, wyszukiwania i wykorzystywania źródeł informacji naukowej i opisów)
- lektorat języka łacińskiego, który mimo nazwy jest nie tylko lektoratem, czyli nauką języka, ale przede wszystkim ćwiczeniem w przekładzie i właściwej pod względem lingwistycznym interpretacji źródeł zapisanych w języku łacińskim
- nauki pomocnicze historii (w pełnym wymiarze), będące podstawowym zrębem kształcenia źródłoznawstwa, przy opanowaniu bardzo różnorodnych narzędzi poznawania źródeł historycznych. W tym przypadku grupy laboratoryjne są niezbędne dla skutecznego nabywania umiejętności m.in. w czytaniu tablic paleograficznych (fotokopii dokumentów), posługiwaniu się tablicami chronologicznymi, metrologicznymi, interpretacji i konstruowania tablic genealogicznych, itp. - oraz indywidualnej analizie i interpretacji przekazów różnego rodzaju źródeł: dokumentów, pieczęci, monet, herbarzy i zabytków heraldycznych, kartografii historycznej - w przypadku XIX - XX wieku także prasy, dokumentacji mechanicznej itp.
Indywidualizacja kształcenia.
Plan studiów nie tylko zaleca, ale obliguje do dokonywania określonych wyborów, które decydują o indywidualizacji kształcenia. Tak jest w przypadku wyboru specjalizacji w dziedzinie nauk historycznych (wykładów monograficznych, proseminariów, seminarium licencjackiego), jak i wyboru specjalności zawodowej. Ponadto, zgodnie z „Regulaminem Studiów w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie", każdy student (przy spełnieniu określonych warunków), może ubiegać się o indywidualny tok studiów.
Egzamin końcowy (jeżeli jest przewidziany)
Egzamin licencjacki.
Zasady oceniania i egzaminowania
Wykaz egzaminów:
Archeologia ziem polskich
Historia starożytna i kultura antyczna
Historia średniowieczna
Psychologia rozwojowa
Historia nowożytna do k. XVIII w.
Historia XIX w.
Lektorat języka łacińskiego
Lektorat języka nowożytnego
Historia ustroju i administracji w Polsce do k. XVIII w.
Historia XX w.(do 1945 r.)
Historia religii - kultura judeochrześcijańska i islam
Metodologia badań historycznych
Historia ustroju i administracji na ziemiach polskich w XIX i XX w.
Historia filozofii
Historia religii - religie Środkowego i Dalekiego Wschodu
Lektorat języka rosyjskiego
Historia Kościoła Katolickiego
Historia najnowsza po 1945 r.
Dydaktyka nauczania w zakresie liceum
Aktoznawstwo
Na ocenę końcową składają się:
- frekwencja na wykładach
- oceny z ćwiczeń i konwersatoriów
- odpowiedź ustna (w wypadku dydaktyki lekcja dyplomowa)
Kierunkowy koordynator ECTS
dr hab. Robert Majzner, prof. AJD
Instytut Historii, Zakład Historii XX wieku,
Syllabusy: pobierz plik 2.28 MB
Syllabusy - dodatkowa specjalność: pobierz plik 1.13 MB