Filologia polska - studia drugiego stopnia
Filologia polska - studia drugiego stopnia
Przyznawane kwalifikacje (dyplomy, tytuły zawodowe, stopnie naukowe)
Studia drugiego stopnia na kierunku filologia polska trwają dwa lata i kończą się uzyskaniem tytułu magistra filologii polskiej z wybraną specjalnością: nauczycielska (do roku akademickiego 2013/2014 ze specjalizacjami: edukacja czytelnicza i medialna oraz edukacja dziennikarska), medialno-kulturowa, dziennikarska (od roku akademickiego 2012/2013), komunikacja kulturowa i media (od roku akademickiego 2012/2013). Specjalność nauczycielska stanowi kontynuację specjalności ze studiów pierwszego stopnia filologii polskiej i rozszerza zakres uprawnień do nauczania przedmiotu związanego z kierunkiem studiów.
Na studiach stacjonarnych liczba godzin wynosi nie mniej, niż 800, co daje 120 punktów ECTS. Na studiach niestacjonarnych łączna liczba godzin wynosi nie mniej niż 60% ogólnej liczby godzin na studiach stacjonarnych, pozostałych 40% godzin studenci realizują w ramach pracy indywidualnej, co daje 120 punktów ECTS
Warunki przyjęć
Studia magisterskie uzupełniające adresowane są do absolwentów studiów I stopnia filologii polskiej oraz do studentów innych kierunków, posiadających tytuł zawodowy licencjata (do roku akademickiego 2013/2014).
Prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia mają w pierwszej kolejności absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku: filologia polska; studenci pozostałych kierunków - do wyczerpania limitu.
Podstawę postępowania rekrutacyjnego stanowi konkurs dyplomów ukończenia studiów I stopnia lub dyplomów studiów magisterskich.
Cele programów studiów dotyczące kształcenia i przygotowania zawodowego
Celem programów realizowanych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia kierunku filologia polska jest wykształcenie absolwenta, który ma pogłębioną wiedzę humanistyczną oraz uzyskuje ugruntowaną i rozszerzoną o wielorakie konteksty wiedzę kierunkową w zakresie literatury, językoznawstwa, polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego. Potrafi dostrzegać związki literatury, języka ze współczesną kulturą, wartościować zjawiska z wykorzystaniem różnych metodologii, form gatunkowych wypowiedzi; umie opisać tendencje rozwojowe języka polskiego, literatury, obiegi kultury. Absolwent studiów zawodowych jest przygotowany merytorycznie oraz metodologicznie do podjęcia kierunkowych studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Absolwent specjalności nauczycielskiej ma poszerzoną wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, poznaje specyfikę kształcenia młodzieży i dorosłych; ma świadomość kreatywności procesu nauczania, zna metody samokształcenia i samodoskonalenia oraz ich wdrażania, tym samym uzyskuje kwalifikacje do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych; ma uprawnienia do nauczania języka polskiego w szkołach ponadgimnazjalnych. Uzyskuje on także - w ramach specjalizacji edukacja czytelnicza i medialna oraz edukacja dziennikarska - kwalifikacje do realizacji ścieżek edukacyjnych, do prowadzenia kół zainteresowań, gazetek szkolnych oraz do pracy w klasach o profilu dziennikarskim. Specjalizacja dziennikarska dostarcza też kwalifikacji ułatwiających absolwentom zdobycie pracy w środkach masowego przekazu i instytucjach kultury.
Absolwent specjalności medialno-kulturowej potrafi analizować i interpretować zjawiska kulturowe, językowe, medialne, dzieła literackie, teatralne, filmowe oraz przekazy audiowizualne, a także wykorzystywać te umiejętności w działaniach promocyjnych oraz kulturotwórczych. Zdobywa wiedzę na temat funkcjonowania mediów we współczesnej kulturze oraz praktyczną umiejętność przygotowywania materiałów dziennikarskich prasowych i radiowych. Studia przygotowują do pełnienia istotnych funkcji w życiu publicznym i pracy na stanowiskach, które wymagają biegłości w posługiwaniu się językiem polskim, przede wszystkim w sytuacjach medialnych, w których język jest zależny od specyfiki przekazu (prasa, radio, telewizja, internet). Zdobyte umiejętności pozwalają na wskazanie potencjalnych miejsc pracy sytuowanych w mediach agencjach reklamowych i PR, a ponadto w instytucjach zajmujących się promocją szeroko rozumianego dorobku kultury polskiej (literackiej, językowej, artystycznej).
Absolwent specjalizacji dziennikarskiej ma pogłębioną wiedzę na temat języka wypowiedzi dziennikarskiej, gatunków dziennikarskich prasowych i internetowych; zna podstawowe mechanizmy językowe promocji, reklamy oraz strategie zarządzania informacją; rozumie funkcjonowanie dyskursów medialnych i potrafi dokonać ich analizy. Podczas zajęć warsztatowych zdobywa kompetencje i umiejętności związane z przygotowywaniem i opracowywaniem tekstów medialnych z uwzględnieniem cech odbiorcy oraz różnych kanałów rozpowszechnienia. Absolwent jest przygotowany do funkcjonowania na rynku mediów, w zakresie przekazu informacji w instytucjach, urzędach i innych placówkach, a także przy obsłudze medialnej różnego typu placówek.
Absolwent specjalności komunikacja kulturowa i media rozumie znaczenie procesów komunikacyjnych, analizuje i objaśnia funkcje i role pełnione przez uczestników procesów komunikacyjnych w sferze mediów. Wykazuje się umiejętnościami z wybranych obszarów praktyk medialnych; charakteryzuje i kategoryzuje instytucje tworzące, rozpowszechniające i przechowujące informacje oraz analizuje ich funkcje w obszarze komunikacji kulturowej. Posiada kompetencje związane z planowaniem i tworzeniem projektów medialnych oraz innymi sferami działań w kulturze o charakterze animacyjnym czy reklamowym.
Absolwent jest przygotowany do uczestniczenia w animowaniu wydarzeń kulturalnych, tworzenia społecznych strategii komunikacyjnych, kształtowania wizerunku podmiotów społecznych, generowania procesów twórczych ze szczególnym uwzględnieniem tekstów medialnych, wykorzystywania elektronicznych środków przekazu, obsługi systemów multimedialnych.
Absolwent kierunku filologia polska realizowanego jako dodatkowa specjalność ma uprawnienia do nauczania języka polskiego po zdobyciu następujących kompetencji w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji o charakterze społecznym: podstawowej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej polonistyki oraz wiedzy o powiązaniach językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa z innymi dyscyplinami humanistycznymi; o procesie historycznoliterackim oraz o najnowszych zjawiskach literackich. Absolwent zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich, tekstów polszczyzny współczesnej i dawnej oraz wytworów kultury; zna podstawowe utwory literatury polskiej i obcej; zna podstawową terminologię językoznawczą, literaturoznawcza i kulturoznawczą.
Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych niezbędne w pracy nauczyciela polonisty na pierwszym etapie kształcenia; samodzielnie zdobywa i ewaluuje wiedzę oraz rozwija swoje umiejętności badawcze niezbędne w pracy nauczyciela polonisty; uzasadnia i formułuje wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów; wyraża własne poglądy na temat ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, potrafi konstruować szkolne programy profilaktyczne.
Potrafi pracować w zespole i organizować pracę w zespole; efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ją ocenia; jest odpowiedzialny za trafność przekazywanej uczniom wiedzy; w pracy nauczycielskiej cechuje go uczciwość i rzetelność oraz etyczne zachowania związane z działalnością profesjonalną; jest przygotowany do publicznego zabierania głosu w różnych sytuacjach związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Warunki przyjęcia na dalsze studia
Absolwent studiów magisterskich jest przygotowany merytorycznie oraz metodologicznie do podjęcia kierunkowych studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Programy realizowane na studiach drugiego stopnia kierunku filologia polska ze specjalnościami:
- specjalność nauczycielska
- specjalność dziennikarska
- specjalność komunikacja kulturowa i media
- specjalność medialno-kulturowa
Egzamin końcowy (jeżeli jest przewidziany)
Końcowy egzamin licencjacki/magisterski w formie ustnej. Obligatoryjna praca pisemna kończąca określony stopień studiów (licencjacka/magisterska). Zakres egzaminu obejmuje dziedzinę, którą student wybiera w ramach seminarium (historia literatury i kultury, teoria literatury, literatura współczesna, językoznawstwo współczesne i diachroniczne, historia i teoria teatru, dramatu i filmu oraz metodyka nauczania języka polskiego i literatury.
Zasady oceniania i egzaminowania
Sposób oceny i składowe oceny końcowej podaje egzaminator na pierwszych zajęciach i wpisuje kryteria egzaminowania do programu zajęć obowiązującego w danym roku akademickim.
Kierunkowy koordynator ECTS
dr Leszek Będkowski
Instytut Filologii Polskiej,
Zakład Historii Literatury Polskiej XX wieku i Literatury Najnowszej,
Przedmioty realizowane na studiach drugiego stopnia kierunku filologia polska ze specjalnościami:
- specjalność nauczycielska
- specjalność nauczycielska (od roku akademickiego 2012/2013)
- specjalność dziennikarska
- specjalność komunikacja kulturowa i media